Громадський бюджет міста Канева 2017 : Помилки та перспективи


Повернутись

2016 року в місті Каневі відповідно до рішення міської ради № 2-54 від 25 лютого 2016 року вперше запроваджується Громадський бюджет. Самотужки, без підтримки міжнародних донорів , інвесторів і європейських проектів, без фінансування на технічне, програмне оснащення та кадри, фактично на голому ентузіазмі працівників управління економічного розвитку запроваджується інноваційний інструмент  залучення громадян до міського розвитку та нового джерела фінансування громадських проектів,поява якого є, безперечно, позитивним явищем.

Метою запровадження бюджету участі в Каневі є розвиток демократичного суспільства, впровадження кращих європейських практик взаємодії між владою і громадою, створення та підтримка повноцінного громадського простору, вирішення соціально значущих питань, активізація жителів щодо участі у бюджетному процесі.
Громадський бюджет 2016  став пілотним. Було подано 12 проектів, 10 – допущено до голосування, 5 – переможців, 4 з них вже успішно реалізовані, 1 – в процесі реалізації.  Вивчивши всі недоліки, які виникли в процесі організації конкурсу, було сформовано пропозиції щодо внесення змін до Положення , які були враховані в рішення міської ради від 18.08.2016 за №4-50. Надихнувшись успіхом  було розпочато роботу над новим конкурсом проектів, реалізація яких буде відбуватись у 2017році. Не зважаючи на критику про погану інформаційну кампанію про початок конкурсу проектів на 2017 рік на розгляд було подано 27 проектів, з них 7 – великих проектів. У голосуванні участь взяли 26 проектів (1 – знято автором).
Однак, сталось не так як планувалось.
Аналізуючи  запровадження громадського бюджету в Каневі, вивчаючи критику громадськості  та досвід інших міст і держав на різних етапах ми виявили низку проблем, для вирішення яких пропонуємо вжити наступні заходи.
Бюджет участі — це інструмент прямої демократії, за допомогою якого громадяни беруть участь у прийнятті рішень щодо розподілу бюджетних коштів. Складовими є п’ять етапів: 1. Інформаційна і промоційна кампанія. 2. Подання проектів громадянами. 3. Перевірка проектів експертами виконкому. 4. Голосування за проекти громадянами та підрахунок результатів. 5. Реалізація проектів виконкомом та оцінка процесу.
Етапи проведення Громадського бюджету
Стан
Критика
Досвід інших
Висновки
Інформаційна і промоційна кампанія
Відп. До Розділу 2 Положення  «2.Інформаційна кампанія здійснюється за рахунок коштів міського бюджету.
3. Автори проектів самостійно за власний рахунок організовують інформаційні заходи серед мешканців міста з роз’ясненням переваг власного проекту з метою отримання якомога більшої підтримки мешканців територіальної громади міста Канева.»
У 2016 році інформаційна кампанія обмежувалася офіційним сайтом виконкому, та фейсбук-сторінкою працівників, публікаціями у «Дніпровій Зірці»
Недостатня проінформованість громади про Громадський бюджет та проекти, подані на конкурс!!!
У Варшаві, наприклад, по місту їздить спеціальний автобус, який популяризує бюджет участі серед мешканців різних районів міста.
Використовувати зовнішню рекламу, оголошення в громадському транспорті, на дошках оголошень і в бюджетних установах, на зворотній стороні платіжок за комунальні послуги тощо. Для кращої комунікації варто відкрити сторінки бюджету у соціальних мережах.
Виділити кошти у наступному бюджеті для проведення інформаційної кампанії.
Подання проектів громадянами
Відбувається  відп. до Розділу 3 Положення.
 Робочою групою були допущені всі проекти до голосування, крім 2 проектів , яким було запропоновано об’єднатися, в тому числі і проекти які передбачають підтримку навчальних установ, оскільки підстав для зняття цих проектів з розгляду не було.
Не допускати до розгляду проекти , які передбачають фінансування бюджетних установ!!!
В більшості вивчених міст таких обмежень немає, але рекомендації міжнародних експертів передбачають такий пункт
Внести на розгляд  міської ради
Перевірка проектів експертами виконкому
Розділ 4 Положення. Розпорядженням міського голови було створено робочу групу з керівників структурних підрозділів та комунальних підприємств, до сфери яких підпадає реалізація поданих проектів
Головою робочої групи повинен бути міський голова!!!, а в складі експертів депутати!!!
Вінниця , Івано-Франківськ, – робоча група  з профільних спеціалістів муніципалітету, в Черкасах, Львові, Житомирі – координаційна рада на паритетних засадах: громадськість,  службовці, депутати.
Створити відповідну структуру,  яка би вела проект від оголошення до реалізації ідей та передбачити матеріально-технічне забезпечення.
Голосування за проекти громадянами та підрахунок результатів
Розділ 5 Положення
«Голосування та підрахунок результатів.
1. Кращі проекти серед тих, які отримали позитивну попередню оцінку, визначають мешканці територіальної громади міста Канева шляхом рейтингового голосування.
2. Голосування проводиться:
- на офіційному сайті міської ради www.kaniv-rada.gov.ua в розділі «Громадський бюджет м. Канева»;
- шляхом заповнення друкованої версії анкети (додаток 3 до Положення).
3. Голосування триває 15 днів. …
9. Підсумки голосування  підлягають затвердженню рішенням Канівської міської ради.
10. Інформація про проекти-переможці публікується на сайті міської ради в розділі «Громадський бюджет м. Канева».
Голосування бюлетенями відбувалось у приймальні міського голови під відеоспостереженням. Пропечатаний бюлетень видавався після пред’явлення паспорта з місцевою пропискою, прізвище фіксувалось в реєстрі та в бюлетні, тому потреби в нумерації немає. Тож питань до голосування бюлетенями немає.
 
Електронне голосування в місті, враховуючи позитивний досвід Гром. бюджету 2016, було організовано тим же способом через гул-форми, та як виявилось цей ресурс не захищений від фальсифікацій. Були вони чи ні - вирішувати спеціалістам.
Щодо голосування бюлетенями – нумерації так ніхто і не веде!!!
Чому тільки в одному місці.
Фальсифікації електронного голосування, та незахищеність ресурсу.
Громадський бюджет 2017 передусім використали політичні сили , при цьому голосування за проекти нагадували виборчі перегони  з усіма можливими виборчими технологіями.
В Черкасах ( 283 тис.населення)– всього 4 місця для голосування в адміністративних приміщеннях.
В Івано-Франківську – взагалі відсутнє паперове голосування.
 Щодо електронного голосування, досвід інших міст проаналізований експертами USAID, говорить про те,що в голосування через BankID був запроваджений при фінансовій підтримці проекту (12 міст України) тільки в великих містах і теж має недоліки,оскільки дуже обмежує коло людей , які можуть віддати свій голос у такий спосіб, в середніх містах (Вінниця Хмельницький, Бердянськ) запроваджено електронне голосування на спеціально розробленому ресурсі чи сайті міської ради з обов’язковим скануванням документів чи електронним підписом, що стало барєром для великої кількості мешканців.
Надалі потрібно разом шукати можливості захищеного від фальсифікацій голосування, при цьому максимально розширюючи коло респондентів. Передбачити на створення відповідного забезпечення кошти.
 
Проводити інформаційну кампанію про всі проекти на стадії голосування та залучати  якнайбільш широкі верстви населення.
Реалізація проектів та оцінка процесу
 
Для постійного удосконалення бюджету участі і врахування досвіду попередніх років не достатньо лише звітування виконавців про реалізацію проектів.
 
Потрібно оцінювати весь процес: від інформування, подання проектів, до перевірки, голосування і реалізації.
Потрібно встановити чіткі кількісні індикатори на кожному етапі, а також збирати та аналізувати відгуки учасників.
 
Якщо громадський бюджет — це інструмент налагодження діалогу між органами місцевого самоврядування і громадою, то, як і будь-який інший діалог, він неможливий без довіри сторін. Основою для довіри є сумлінне виконання взятих на себе зобов’язань, з обох  сторін. Це означає, що порушення прийнятих рішень є неприпустимим. Потрібно виконувати прийняте Положення, навіть якщо воно є недосконалим і потребує поліпшення, уточнень і врахування здобутого у 2016 році досвіду.
  Друк статті