Аналіз регуляторного впливу до проекту рішення виконавчого комітету Канівської міської ради «Про погодження встановлення тарифу 1 грн. 70 коп. за кілометр з одного пасажира в автобусах ТОВ «М+М» на приміських автобусних маршрутах загального користув
Аналіз регуляторного впливу
до проекту рішення виконавчого комітету Канівської міської ради
«Про погодження встановлення тарифу 1 грн. 70 коп. за кілометр з одного пасажира в автобусах ТОВ «М+М» на приміських автобусних маршрутах загального користування
«АС Канів – с. Хмільна», «АС Канів – с. Михайлівка», «АС Канів – с. Лука» по території Канівської міської територіальної громади під час дії воєнного стану»
Цей аналіз регуляторного впливу розроблений відповідно до Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», Постанови Кабінету Міністрів України від 11.04.2004 № 308 «Про затвердження методик проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта».
1. Опис проблеми
Послуги на перевезення пасажирів на приміських автобусних маршрутах загального користування по Канівській міській територіальній громаді надаються ТОВ «М+М».
Відповідно до рішення виконкому від 29.05.2024 №188 «Про погодження встановлення тарифу 1 грн. 50 коп. за кілометр з одного пасажира в автобусах ТОВ «М+М» на приміських автобусних маршрутах загального користування «АС Канів – с. Хмільна», «АС Канів – с.Михайлівка», «АС Канів – с. Лука» по території Канівської міської територіальної громади під час дії воєнного стану в зв’язку з різким підвищенням цін на пальне», вартість (тариф) перевезення пасажирів на приміських автобусних маршрутах загального користування становить 1 грн. 50 коп. за кілометр з одного пасажира.
На сьогоднішній день склалась ситуація, що діюча вартість проїзду не відповідає рівню фактичних витрат. Стрімкий зріст цін на паливо-мастильні матеріали, запасні частини,АКБ, шини, з/п виконавців, інші матеріали та послуги під час дії воєнного стану обумовлює збільшення витрат на надання відповідних послуг. Дана ситуація, примушує іти на непопулярні міри та переглядати тариф на перевезення пасажирів на приміських автобусних маршрутах загального користування в бік їх підвищення.
Порівняємо основні складові розрахункових витрат при перевезенні у діючому тарифі з плановим тарифом на перевезення пасажирів на приміських автобусних маршрутах загального користування в розрахунках 2025 року:
Розрахунки тарифу на 2024 рік:
- вартість дизельного палива на початку 2024 року в період погоджених діючих тарифів становила – 43,8 грн./л. ;
- з/п водіїв 7500грн.;
- вартість 1 шини 3600грн;
- вартість 1 АКБ 3900грн;
- оплата погодинна слюсаря ТО-1 42,60 грн.;
- оплата погодинна слюсаря ТО-2 77,96 грн.
Розрахунки тарифу на 2025 рік:
- вартість дизельного палива становила - 40,00 грн./л.;
- з/п водіїв 8500 грн.;
- мастильні матеріали 8260грн.;
- вартість 1 шини 6000 грн.;
- вартість 1 АКБ 5400 грн.;
- - оплата погодинна слюсаря ТО-1 46.00 грн.;
- оплата погодинна слюсаря ТО-2 84.18 грн.;
- - з/ч, матеріали, ремонт 23728,00 грн.
В цілому, ситуація не може бути врегульована ринковими механізмами. Громадяни та перевізники мають протилежні цілі: пасажири бажають пересуватись по місту комфортно та безпечно, а перевізники мають мету в отриманні прибутку надаючи якісні послуги по перевезенню пасажирів враховуючи всі вимоги до безпеки руху. Загальний аналіз ситуації дає змогу стверджувати, що існує потреба в державному регулюванні та прийнятті відповідного регуляторного акту на місцевому рівні під час дії воєнного стану. Проектом рішення виконкому передбачено встановлення тарифу на перевезення пасажирів на приміських автобусних маршрутах загального користування у розмірі 1 грн. 70 коп. за 1 кілометр з 1 пасажира в автобусах ТОВ «М+М».
2. Цілі регулювання.
Прийняття даного рішення має на меті привести тариф на перевезення пасажирів на приміських автобусних маршрутах загального користування до рівня, що забезпечує:
- надійність пасажирських перевезень;
- утримання якості надання послуг;
- беззбиткову діяльність підприємств - надавачів послуг.
3. Аналіз вигод та витрат.
Сфера інтересів органу місцевого самоврядування
Вигоди:
- стабільність надання послуг по перевезенню пасажирів на приміських автобусних маршрутах загального користування;
- зменшення скарг та звернень, як зі сторони споживачів послуг так і перевізника;
- забезпечення беззбиткової діяльності перевізників.
Витрати:
- часові витрати, пов’язані з підготовкою та оприлюдненням проекту регуляторного акту;
- фінансове навантаження на місцевий бюджет за відшкодування пільгового проїзду.
Сфера інтересів підприємств - надавачів послуг
Вигоди:
- вирішення питання стабільного руху приміського автотранспорту в Канівській міській територіальній громаді;
- забезпечення прибуткової роботи;
- отримання можливості оновлення рухомого складу.
Витрати:
- необхідність погодження вартості проїзду по перевезенню пасажирів на приміських автобусних маршрутах загального користування.
Сфера інтересів споживачів
Вигоди:
- вирішення питання транспортного забезпечення.
Витрати:
- збільшення витрат на оплату послуг по перевезенню пасажирів на приміських автобусних маршрутах загального користування.
4. Альтернативи.
На сьогодні між органами місцевого самоврядування та суб’єктами господарювання запроваджена практика встановлення вартості проїзду шляхом прийняття відповідного проекту рішення виконавчого комітету.
В якості альтернативи до запропонованого регулювання є – залишення ситуації без змін. Це буде заглиблювати існуючу ситуацію і жодним чином не сприятиме її вирішенню. Відсутність регулювання даної ситуації може привести до соціальної напруги як серед населення, так і серед працівників перевізника.
Прийняття запропонованого проекту рішення забезпечить вирішення проблеми і є на даний момент єдиним виходом із ситуації, що склалася. Даний проект відповідає принципам державної регуляторної політики.
5. Механізми та заходи.
Механізм даного регуляторного акту полягає у забезпеченні збалансованості інтересів споживачів послуг та перевізників:
- пасажирам забезпечується стабільне надання послуг з перевезення міським автомобільним транспортом;
- надходження додаткових коштів дасть можливість перевізникам здійснювати необхідні експлуатаційні витрати і забезпечити надійну роботу з перевезення пасажирів та стабілізувати фінансовий стан ТОВ «М+М».
Рішення про встановлення тарифу на перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування, у разі його прийняття, буде єдиним процедурним документом відповідно до якого буде проводитись оплата за послуги.
6. Обґрунтування можливості досягнення цілей.
Прийняття регуляторного акту дозволить сформувати прозорі, чіткі та зрозумілі правила поведінки суб’єктів підприємницької діяльності та споживачів на ринку пасажирських приміських перевезень.
Встановлення вартості проїзду дозволить оптимально збалансувати інтереси споживачів транспортних послуг та суб’єктів підприємницької діяльності-перевізників, зберегти існуючий рухомий склад пасажирського транспорту.
Не передбачуваними загрозами досягнення мети даного регуляторного акту є суттєві зміни у діючому законодавстві стосовно організації міських пасажирських перевезень, цінові коливання на ринку паливно-мастильних матеріалів.
7. Строк дії регуляторного акта.
Термін дії проекту – необмежений.
8. Показники результативності.
Відстеження результативності дій зазначеного регуляторного акту передбачається за наступними критеріями:
1) кількість скарг від споживачів послуг пасажирських перевезень;
2) беззбитковий стан підприємства надавача послуг з перевезення пасажирів.
Додаткові показники результативності проекту рішення можуть бути визначені під час проведення базового, повторного та періодичного відстежень.
9. Заходи з відстеження результативності.
Відстеження результативності регуляторного акту буде здійснюватися відповідно до Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» та Постанови Кабінету Міністрів України від 11.04.2004р. №308 «Про затвердження методик проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта».